методичні цікавинки

 

                      Методичні рекомендації щодо організації та облаштування городу на підвіконні

   Город на підвіконні в дитячому садку сприяє розвитку допитливості і спостережливості в дітей, він допомагає краще пізнати життя рослин. Дана форма роботи дає можливість розширити уявлення дітей про рослини як живі організми, про умови, необхідні для їх росту і розвитку, розвивати естетичні почуття, уміння радіти красі вирощуваних рослин та результатом своєї праці.

   Дуже важливо, щоб діти брали активну участь у посадці та наступному догляді за рослинами. Суворих вимог до переліку рослин немає. Для вихованців молодших груп доцільно висаджувати рослини, які мають велике насіння. Для дітей 5-го та 6-го років життя можна пропонувати більш дрібне насіння.

   До вашої уваги приблизний перелік рослин які можна висаджувати з дітьми: цибуля-ріпка, часточки часнику, коренеплоди буряка, петрушки, селери. Все, що проросте, потрібно використовувати як вітамінну добавку до обіду. Можна вирощувати по 1-2 примірника кімнатних сортів огірка, томата, горошку, різноманітні декоративні рослини (квіти, декоративна трава ).

   За рослинами повинні проводитися регулярні спостереження з фіксацією результатів у щоденнику. У молодших групах вихователь замальовує або фотографує зміни. У середніх - діти допомагають (наприклад, вихователь малює цибулину, а дитина - зелене листя). У старших групах результати спостережень замальовують діти. Така робота розвиває спостережливість, привчає уважно вдивлятися в навколишню природу, встановлювати послідовність та взаємозв'язок між явищами. Вирощуючи, доглядаючи за рослинами, малюки спостерігають за тим, які з них ростуть швидше, порівнюють форму і колір листя, розглядають їх через лупу, визначають умови, необхідні для росту і розвитку рослин.

   Рекомендується проводити цікаві досліди та експерименти, які спонукають дітей до самостійного пошуку причин, способів дії, прояву творчості, підтримують у дітей ініціативу, кмітливість, критичність та самостійність. Доцільно відвести місце для лабораторії, де рослини будуть висаджуватися різними способами: між двома площинами у вату, у камені тощо. Можна висаджувати цибулини, створюючи для них різні умови: для однієї - тепло, воду, світло; для іншої - тепло, воду, темряву; для третьої - холод, воду, світло. Організовуючи такий дослід, проводячи з дітьми регулярні щотижневі спостереження за проростанням цибулі з наступним фіксуванням результатів в календарі, вихователь досягає поставленої мети - на конкретному прикладі переконує дітей у значущості окремих факторів зовнішнього середовища для росту і розвитку рослин.

   Для спостереження за весняними змінами в житті рослин у групу добре принести гілочки дерев. Для молодших груп - гілочки одного дерева (для спостереження за бруньками та листям). Для середніх груп - гілочки двох дерев (добре відомих дітям та легко помітних зовні). Для старших - гілки декількох порід (що ростуть на території дитячого садка).

    Робота щодо організації городу на підвіконні буде успішнішою, якщо її проводити поетапно.

 1.Посадка рослин, виготовлення таблиць-покажчиків з назвами і датою посадки. Знайомство дітей з алгоритмом по догляду за рослинами. Підбір художньої літератури про посаджені рослини: приказки, вірші, казки, загадки.

 2.Спостереження за ростом рослин, проведення дослідів, експериментів. Результати фіксуються у щоденнику. Створення колекції насіння овочевих культур, популярних у нашому регіоні. Знайомство з художньою літературою, створення картотеки художнього слова, розгляд ілюстрацій, проведення бесід, ігор.

 3.Аналіз та узагальнення результатів, отриманих у процесі дослідницької діяльності дітей. Оформлення виставки малюнків «Від насінини до паростку». Складання розповідей про те, як доглядати за рослинами.

 

 Рекомендації щодо розробки проекту "Казковий город на підвіконні"

 

 1. Реєстраційна картка до проекту

 

Назва: 

 Автори проекту:

 

 Учасники проекту:

 

 Характеристика проекту:

 

– за кінцевим результатом: теоретично – практичний;

 -  за кількістю учасників: колективний (груповий);

 

 - за тривалістю: короткостроковий 1 місяць

 

 - за ступенем самостійності: пошуковий.

 

 База реалізації проекту:

 

 2. Опис проекту

 

 Мета проекту:

 

 Завдання проекту:

 

 Активізація словника:

 

 Мотивація:

 

 Робота над проектом з батьками:

 

 Очікувані результати:

 

 ІІ. План реалізації проекту

 

 І етап – ПІДГОТОВЧИЙ

 

1.Вивчення та збирання теоретичного та методичного матеріалу з використання проектного методу.

 

2.Складання плану роботи над проектом.

 

3.Бесіди з батьками

 

4.Пошукова робота з підбору ілюстрованого матеріалу, художніх творів, інформаційного матеріалу про цибулю (енциклопедії), дидактичних та театралізованих ігор, покидькового матеріалу, творів усної народної творчості.

 

5.Придбання контейнерів, ґрунту, цибулі, насіння, матеріалів та обладнання для оформлення.

 

6.Консультації для батьків

7.Складання та ведення щоденника спостережень за сходженням та ростом рослин. ІІ етап –  ІІ етап ОСНОВНИЙ

 

 Робота над проектом з дітьми:

 

 1.Проведення інтегрованих, міні-занять екологічного спрямування. Висадка рослин, посів насіння. Спостереження за ростом, ведення щоденника спостережень з фото звітом. Проведення експериментально-дослідницької діяльності. Розробка дидактичних ігор. Оформлення консультаційного стенду для батьків. Показ лялькового театру відповідно сюжетній лінії та тематики проекту.

 

 ІІІ етап – ЗАКЛЮЧНИЙ

 

 1.Підведення підсумків.

 

 2.Аналіз та узагальнення результатів, отриманих в процесі пізнавально-дослідницької діяльності дітей.

 

 ІV етап – ПРЕЗЕНТАЦІЙНИЙ

 

 1.Узагальнення екологічного проекту.

 

2.Фотозвіт